Samen op de bres voor een gezonde leefomgeving

23 oktober 2024

Samen op de bres voor een gezonde leefomgeving

De kwaliteit van onze natuur ligt onder vuur. Steeds meer planten en dieren die vroeger algemeen waren, sterven uit en extreem weer bedreigt onze steden en bossen. Gelukkig zien we het aantal vrijwilligers groeien dat in actie komt om een gezonde leefomgeving te behouden. Vanuit onze Groene Bondgenoten-samenwerking ondersteunen wij vrijwilligers om steeds meer en vaker samen te werken.

Om samen met andere vrijwilligers meer invloed te kunnen uitoefenen op de leefomgeving, biedt Groene Bondgenoten groene vrijwilligers informatie, kennis en tools aan. Op de vernieuwde website van Groene Bondgenoten vind je informatie over wat Basiskwaliteit Natuur is, een documentaire om met elkaar in gesprek te gaan en mogelijkheden voor financiële ondersteuning om de samenwerking te realiseren. Met als doel dat planten en dieren terugkomen waar ze horen en de Basiskwaliteit Natuur op orde is.

E-learning module Basiskwaliteit Natuur

In onze huidige maatschappij kent niet iedereen de waarde van de natuur. Basiskwaliteit Natuur staat voor het minimale niveau dat onze omgeving nodig heeft om gezond te blijven voor zowel mens als natuur. Voor verschillende landschappen in het landelijk en stedelijk gebied is gekeken welke soorten planten en dieren er zouden moeten leven. Juist in die gebieden is meer biodiversiteit dringend nodig. De e-learning module Basiskwaliteit Natuur is een korte online cursus die leert wat Basiskwaliteit Natuur is en waarom het belangrijk is. Aanmelden kan via de website.

Beelden vertellen het verhaal

We hebben al tientallen jaren te maken met een verlies aan biodiversiteit. Maar maakt dit feit indruk wanneer je dit leest? Jongeren reageren bijvoorbeeld verbaasd op ouderen die treuren om het verlies aan weidevogels, omdat ze de oude situatie nooit hebben meegemaakt. Met beelden en verhalen willen we dit verlies juist voelbaar maken. De documentaire ‘Het vergeten leven van Nederland‘ van Rik van der Linden laat op indringende wijze zien dat de natuur in Nederland al flink wat klappen heeft gekregen. Tegelijkertijd biedt dit een boodschap van hoop: het loont en inspireert om samen te zorgen voor het behoud van onze Basiskwaliteit Natuur. We nodigen vrijwilligers uit om deze documentaire in te zetten op bijvoorbeeld filmavonden in de buurt en zo met anderen in gesprek te gaan. Neem hiervoor via de mail contact op met Groene Bondgenoten.

Een steuntje in de rug

Veel groene vrijwilligers zetten zich belangeloos in voor de natuur. Soms zien zij mogelijkheden om zaken aan te pakken, maar missen ze net een stukje kennis of daadkracht om impact te maken. Dan is het fijn als er andere vrijwilligers zijn met wie ze samen kunnen werken. In sommige gevallen krijgen ze een goed plan dan toch niet van de grond, omdat het benodigde geld ontbreekt. Om dit soort initiatieven toch mogelijk te maken, heeft Groene Bondgenoten een stimuleringsfonds in het leven geroepen. Wil je bijvoorbeeld een training op maat organiseren voor vrijwilligersgroepen in jouw buurt, dan kun je hiervoor een bijdrage ontvangen vanuit dit fonds. Op de website staan de spelregels en vind je het aanvraagformulier van het Stimuleringsfonds.

Ook jongeren krijgen ondersteuning

Sinds 1 oktober 2024 heeft Groene Bondgenoten ook een apart fonds voor initiatieven van jongeren tussen 12 en 30 jaar oud. Hiermee ondersteunen we jongeren om actief bij te dragen aan de verbetering van hun eigen leefomgeving. Groene Bondgenoten helpt je – of je nu bij een landelijke organisatie aangesloten bent of niet – met praktische hulp en tools om nog meer impact te maken. Denk bijvoorbeeld aan advies hoe je samen met andere jongeren in gesprek gaat met jouw gemeente over het verbeteren van de leefomgeving en biodiversiteit. Ook een financiële bijdrage is mogelijk. Lees meer over het Jeugdfonds via de website.

Over Groene Bondgenoten

Groene Bondgenoten ondersteunt vrijwilligers om steeds meer en vaker samen te werken voor meer lokale impact. Groene Bondgenoten is een samenwerking van Vogelbescherming Nederland, LandschappenNL, de Natuur en Milieufederaties, IVN Natuureducatie, Natuurvereniging KNNV en SoortenNL. Het project is mede mogelijk gemaakt door de deelnemers van de Nationale Postcode Loterij. Meer informatie over Groene Bondgenoten vind je op de website.

Geef de natuur een sterke stem

We spreken veel óver de natuur: in de politiek, vanuit gemeenten, bedrijven, natuurorganisaties en als vrijwilligers. Maar de natuur kan zelf niet meepraten. Wat zou de roerdomp ons willen vertellen? Waar ligt de bontbekplevier wakker van? Waar kunnen we het Purmerbos blij mee maken? Tijdens de bijeenkomst ‘Stem van de Natuur’ kruipen we in de huid van typische Noord-Hollandse soorten en gebieden.

Met burgers, ondernemers, kunstenaars, wetenschappers en bestuurders gaan we op zoek naar wegen om de natuur een sterkere stem te geven in ons dagelijkse doen en laten. Wees dus welkom bij ‘De Stem van de Natuur’ op woensdagmiddag 6 november. Laat je inspireren en denk mee om deze beweging te versterken.

Meld je aan voor de ‘Stem van de Natuur’