Ruim 70% van de bedrijven houdt lichten ‘s nachts onnodig aan
20 augustus 2020
Onnodig veel lichtvervuiling en energieverspilling bij bedrijven:
Ruim 70% van de bedrijven houdt lichten ‘s nachts onnodig aan
De Natuur en Milieufederaties hebben in het kader van de Nacht van de Nacht campagne afgelopen weken ’s nachts 1.347 bedrijven gefotografeerd. De foto’s werden ad random gemaakt in verschillende gemeenten van alle provincies. Maar liefst 72% van de bedrijven had de verlichting branden. Bij 48% brandde de binnenverlichting, bij 38% de buitenverlichting en 14% van de bedrijven had zowel binnen als buiten de verlichting branden. Bedrijven verspillen met onnodige nachtelijke verlichting jaarlijks zo’n 536 miljoen kWu (stroomverbruik van 150.000 huishoudens).
Annie van de Pas, netwerkdirecteur Natuur en Milieufederaties: “Het is absurd hoeveel bedrijven ’s nachts lichten laten branden. En er is een simpele oplossing, door sensors aan te brengen, wordt verlichting automatisch gedoofd en springt het aan bij onraad.”
Regionale verschillen
Het aantal bedrijven dat de lichten aanhad, was met 88% het hoogst in Noord-Holland. En het laagst in Brabant met 51%. De meeste binnenverlichting brandde in Zuid-Holland. Daar was de binnenverlichting aan bij 72% van de bedrijven. De minste binnenverlichting brandde in de provincie Drenthe (28%). Noord-Holland en Utrecht scoren met 56% het hoogst als je kijkt naar buitenverlichting. Brabant scoorde het laagst: daar liet 15% van de bedrijven de buitenverlichting aan.
Licht aan voelt veiliger
De meest genoemde reden waarom bedrijven de lichten de hele nacht laten branden, is vanwege “veiligheid, tegen inbraak”. In de praktijk blijkt dat inbrekers juist licht nodig hebben bij het inbreken en dat licht op sensors (die aangaan bij beweging) een afschrikkende werking hebben. Een onverlicht gebouw, waar bij onraad het licht plotseling aanspringt door een bewegingsdetector trekt meer de aandacht dan een gebouw waar continue de verlichting aan staat.
Oproep
De komende weken sturen we de bedrijven die zijn gefotografeerd de foto van hun verlichte panden. Ook ontvangen bedrijven aanbevelingen om het pand duurzamer en veilig te verlichten. Samen met Jacco Vonhof van MKB Nederland (ambassadeur van de Nacht van de Nacht campagne) worden bedrijven uitgedaagd om tijdens de Nacht van de Nacht van 24 okt 2020 alle lichten te doven en dat hierna te blijven doen. Het bespaart veel geld en energie en zorgt voor een mooiere sterrenhemel in Nederland. Het is daarnaast ook beter voor (nacht)dieren en de gezondheid van mensen. Het idee is om dit onderzoek volgend jaar te herhalen om te kijken wat het effect is van de oproep en de adviezen aan de bedrijven.
Tags: