Nieuwe campagne promoot lokale duurzame boeren
30 april 2020
Nieuwe campagne promoot lokale duurzame boeren
Nu de coronacrisis ons leven beheerst kiezen steeds meer Nederlanders voor lokaal, gezond en duurzaam voedsel. Met deze keuzes helpen we onze lokale ondernemers, ontlasten we het klimaat en houden we ons lichaam gezond. Omdat de meeste landwinkels, pluktuinen en voedselbossen op verborgen locaties zitten, hebben de Natuur en Milieufederaties (NMF’s) de GoodFoodClub.nu gelanceerd: de plek waar je als consument alle duurzame aanbieders bij jou in de buurt kunt vinden. Het doel van de campagne is het aandeel duurzame landbouw in Nederland te vergroten ook na de coronacrisis.
Support Our Locals
Veel duurzame boeren leverden aan restaurants, festivals en cateraars. Nu deze afzet is weggevallen kunnen consumenten genieten van deze mooie streekproducten. “Met de GoodFoodClub maken we duurzame lokale aanbieders goed vindbaar”, aldus Mattheus Bleijenberg, campagneleider van de GoodFoodClub. “We roepen consumenten op om hen te steunen: kies vaker voor lokaal, gezonder en duurzamer voedsel, ook na de coronacrisis. Op de site vinden consumenten alle adressen bij hen in de buurt, informatie over activiteiten bij boeren en achtergrondinformatie over gezondheid, milieuvoordelen, voedselverspilling en de voordelen voor de natuur.
Initiatieven in de buurt
Er zijn in Nederland honderden boeren, landwinkels, tuinderijen, voedselbossen en adressen waar je de mooiste duurzame lokale groenten, kaas, wijn, noten, vlees en fruit kunt kopen. Vaak weten consumenten hen niet te vinden. De GoodFoodClub wordt het digitale platform waar alle bewuste consumenten en aanbieders van lokaal en duurzaam geproduceerd voedsel elkaar vinden. Ook online pakketten en restaurants die werken met lokale producten worden vermeld op het platform. Consumenten die de GoodFoodClub volgen, blijven op de hoogte van initiatieven in hun buurt zoals open dagen van boeren en appelplukdagen. De GoodFoodClub is ook te vinden op Facebook, Instagram en Twitter.
Ontmoeting
Er staan op dit moment al 250 aanbieders op de kaart en de komende maanden wordt dat verder uitgebreid. Na de coronacrisis worden ook activiteiten gedeeld en georganiseerd bij lokale boeren op het erf om zo boeren en burgers meer met elkaar in contact te brengen. Aanbieders die ook graag een plekje willen op het platform kunnen zich aanmelden via de site.
Landbouw- en voedseltransitie
Dat we ons voedsel anders moeten gaan produceren en ons consumptiepatroon niet duurzaam is, dringt zo langzamerhand goed door. Kijk maar naar het stikstofprobleem of het mestoverschot in Nederland. We moeten een transitie doormaken richting een circulaire landbouw met minder afvalstoffen en milieu impact. De Natuur en Milieufederaties werken op verschillende manieren aan deze transities, bijvoorbeeld door actieplannen te ontwikkelen en korte ketens te ondersteunen. Hierbij werken wij veelal samen met (lokale) partners en brancheorganisaties.
Tags: