Doe inspiratie op over ecologisch moestuinieren

10 november 2016

Doe inspiratie op over ecologisch moestuinieren

Zelf gezonde groente kweken? Tips en trucs krijgen van ecologische moestuin experts? Ben je een beginnend tuinier en heb je specifieke vragen over het voorkomen van ziekten of een goed plan van vruchtwisseling? Wil je ecologisch aan de slag in de keuken? Dan is de inspiratiebijeenkomst Ecologisch Moestuinieren echt wat voor jou.

Velt (Vereniging voor Ecologisch Leven en Tuinieren), Natuur en Milieu Overijssel, de Brabantse Milieufederatie en Milieufederatie Noord-Holland hebben afgelopen maanden in Nederland 25 mensen opgeleid tot docent ecologisch moestuinieren. De docenten uit Overijssel verzorgen op dinsdag 15 november in wijkcentrum De Enk in Zwolle een zeer interessante avond waarin je kennismaakt met verschillende workshops die worden aangeboden. En waarvoor je je direct kunt aanmelden. Bijvoorbeeld over ziekten en plagen, tuinplan en vruchtwisseling, wat is ecologisch moestuinieren, compost maken, biodiversiteit en bodemvruchtbaarheid.

Workshops blok 1

Workshop ziekten en plagen: Francine van Rossem
Deze workshop gaat in op het ecosysteem rond de gezonde, zieke of geplaagde plant en wat je ecologisch verantwoord  kunt doen om de weerstand van de plant te verhogen of de belagers  te verzwakken.

Workshop tuinplan en vruchtwisseling: Henk Jansen
Het winterseizoen komt er aan, de dagen worden korter. Bij uitstek de periode om de schoffel en ander gereedschap aan de kant te zetten en na te denken over de tuin. Hoe is het gegaan het afgelopen jaar? Wat ging er goed en wat minder? Waar had ik te veel van? Wat zou ik wel eens willen proberen in het komend seizoen? Kortom, hoe maak ik mijn tuinplan? We doorlopen de mogelijkheden van het opnemenvan bloemen in de moestuin, opname in vruchtwisseling met groenten, mengen/tussenteelt met groenten en de nateelt/groenbemesting.

Workshop basiscursus ecologisch moestuinieren: Leo Oosterloo
Wilt u starten met een eigen moestuin? Dan is deze workshop iets voor u. U krijgt tal van tips over bodem en bemesting en u ontdekt wat biodiversiteit in de moestuin kan betekenen. Ook over bodemwerking en vruchtwisseling komt u heel wat te weten. Deze workshop geeft u informatie over de volledige basiscursus. Een cursus ter voorbereiding om nadien zelf met succes aan de slag te gaan in de moestuin.

Workshops blok 2

Workshop biodiversiteit en netwerken: Francine van Rossem
Wat doet biodiversiteit er toe en wat  betekent je tuin, en vooral de bodem, voor de biodiversiteit? Hoe maak je daar gebruik van en hoe vergroot je hem?

Workshop compost: Henk Jansen
Je eigen compost maken kan net zo leuk zijn als het moestuinieren zelf. Lukt het u om het zwarte goud te maken? In deze workshop krijgt u de tips en trucs voor het opzetten en inrichten van compost. Wat verschillende materialen, wat toevoegingen en het betere zeefwerk al kunnen doen!

Workshop samen praktisch aan de slag: Leo Oosterloo
Een kijkje bij de buren kan heel leerzaam zijn. Wat kunt u eigenlijk leren van uw buurman? Vergelijk verschillende composthopen. Welke is voor u het meest effectief? Hoe ga je om met de verschillende grondsoorten? En welke type tuinen bestaan er nu eigenlijk? In deze cursus doet u inspiratie op door op bezoek te gaan bij meerdere tuinen in de omgeving en samen met anderen te kijken naar de verschillende technieken die er worden toegepast. Een inspirerende cursus waarbij u de kennis meeneemt die praktisch toepasbaar is in uw eigen tuin.

Informatie en opgave

Tijd: 19.00 – 21.00 uur (inloop met koffie en thee v.a. 18.30 uur)
Datum: dinsdag 15 november
Locatie: Wijkcentrum De Enk, Enkstraat 67, 8012 VA Zwolle
Kosten: € 10,- per deelnemer, incl. koffie/ thee bij aanvang en een afsluitende borrel
Aanmelden: verplicht, via deze link. Je kunt hierbij per blok aangeven welke workshop je wilt volgen.

Voor vragen neem contact op met Willem Seine, seine@natuurenmilieuoverijssel.nl of (038) 4250972.

Blok 2: