Boerentuin Eemster meest bij-vriendelijke tuin van Drenthe

31 augustus 2015

Boerentuin Eemster meest bij-vriendelijke tuin van Drenthe

De Boerentuin in Eemster van Jan en Ali Zoer is door de jury van de wedstrijd Mijn Tuin Zoemt uitgeroepen tot meest bij-vriendelijke tuin van Drenthe. Deze gevarieerde tuin biedt alles wat wilde bijen nodig hebben: voldoende voedsel, nestgelegenheid, overwinteringsplekken en water. De tuinwedstrijd van de Natuur en Milieufederatie Drenthe en Groei & Bloei Beilen is een onderdeel van de campagne Heel Drenthe Zoemt.

De campagne Heel Drenthe Zoemt is erop gericht de leefomstandigheden voor de wilde bij in Drenthe te verbeteren. Het gaat slecht met de wilde bijen in Drenthe. Oorzaken zijn onder andere het gebrek aan voedsel (nectar en stuifmeel uit bloemen), het gebrek aan nestgelegenheid en het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen. Inwoners van Drenthe kunnen de wilde bij helpen met een bijvriendelijk tuin. Ook de honingbij, vlinders en andere insecten profiteren hiervan. Bijen zijn onmisbaar voor de natuur en de mens, omdat ze zorgen voor bestuiving van veel wilde planten en geteelde gewassen. Zonder de bijen zullen er geen nieuwe vruchten en groenten groeien; zonder bijen bijvoorbeeld geen appels of tomaten.

31 aangemelde tuinen
Met de wedstrijd Mijn Tuin Zoemt zijn we op zoek gegaan naar de bij-vriendelijkste tuin van Drenthe. Uit de 31 aangemelde tuinen hebben de Natuur en Milieufederatie Drenthe en Groei & Bloei afdeling Beilen vijf tuinen genomineerd. Een deskundige en onafhankelijk jury bestaande uit ecologisch groenadviseur Ruurd van Donkelaar, imker Engbert de Vries en wilde bijendeskundige Diliana Welink hebben deze tuinen bezocht. Het Dagblad van het Noorden heeft een mooi artikel gewijd aan deze winnende tuin. Kijk hier voor het artikel.

De jury was in het algemeen lovend over de bij-vriendelijkheid van de vijf tuinen. Uiteindelijk is de Boerentuin in Eemster als prijswinnaar uit de bus gekomen vanwege de grote afwisseling in de tuin. Door de aanwezigheid van bloemenborders, groentetuin, oude fruitbomen, ruige hoekjes, poel, oude schuurtjes en houtstapels vormt de tuin een leefgebied voor allerlei soorten wilde bijen. De prijswinnaar ontving het ‘blije bij pakket’ bestaande uit onder meer een groot bijenhotel en een boek over de Nederlandse wilde bijen.

Tuinen bekijken
De Boerentuin in Eemster (Eemster 54) is open voor het publiek. Ook zijn deze tuin en alle andere tuinen te bekijken op www.mijntuinzoemt.nl. Op deze website staan ook tips en ideeën voor een bijvriendelijke tuin. Op 5 september is de Boerentuin in Eemster in het TV-programma Roeg! te zien.

De Natuur en Milieufederatie en Groei & Bloei afdeling Beilen organiseerden de tuinwedstrijd Mijn Tuin Zoemt in het kader van Heel Drenthe Zoemt. Heel Drenthe Zoemt is een brede provinciale samenwerking van Natuur en Milieufederatie Drenthe, ANV Drenthe, Het Drentse Landschap, Landschapsbeheer Drenthe, Staatsbosbeheer, Eelerwoude, Koeman en Bijkerk, Bijen & Zzooo, Groei & Bloei afdeling Beilen en de Nederlandse Bijenhoudersvereniging. Met Heel Drenthe Zoemt willen we heel Drenthe weer laten zoemen. Heel Drenthe Zoemt is mede mogelijk gemaakt door de provincie Drenthe en de Nationale Postcode Loterij. Kijk voor meer informatie op www.heeldrenthezoemt.nl.

Judith van den Berg van de Natuur en Milieufederatie Drenthe en Berta Huijing van Groei & Bloei afdeling Beilen reiken de prijs uit aan Jan en Ali Zoer, foto Wim Poll

De prijswinnende tuin van de familie Zoer schitterde ook in het programma ROEG! van RTV Drenthe: