Bijna 100 nieuwe Energieboswachters met frisse energie het land in

6 juni 2024

Bijna 100 nieuwe Energieboswachters met frisse energie het land in

Deze week krijgt de Nederlandse natuur er een extra duwtje in de rug bij. 94 nieuwe burgerexperts hebben namelijk met succes de Training Energieboswachter afgerond, en kunnen zichzelf nu Energieboswachter noemen. Zij waken vanaf nu – net als al 220 eerder opgeleide Energieboswachters – over de natuur in Nederland op plekken waar wind- en zonneparken tot stand komen. Op die manier kan de energietransitie in volle gang worden voortgezet, terwijl ondertussen de biodiversiteit niet afneemt maar juist een boost krijgt.

Uitreiking certificaten Training Energieboswachter Groningen
Deze 15 nieuwe Energieboswachters namen gisteren hun Certificaat Energieboswachter in ontvangst bij de Natuur en Milieufederatie Groningen

Groene energie en meer natuur gaan hand in hand

Om de klimaatdoelstellingen te halen, is het belangrijk dat we de omslag naar groene energie in volle vaart blijven uitvoeren. Op dit moment komt namelijk bijna de helft van onze energie in Nederland uit hernieuwbare bronnen. Als we in 2050 volledig groene stroom willen opwekken, zijn er nog veel nieuwe groene energieprojecten nodig.

Ondertussen staat ook de Nederlandse natuur onder druk. Het aantal dier- en plantensoorten in Nederland neemt af, terwijl we hier juist méér van nodig hebben. Er liggen dus enorme kansen in het tot stand brengen van energieprojecten waarbij de natuur er niet op achteruitgaat, maar juist de kans krijgt om te groeien. Zo creëren we een duurzamer en tegelijkertijd biodiverser Nederland. Energieboswachters zijn dé experts om dit soort projecten te realiseren.

Training Energieboswachter voor betrokken burgerexperts

Vanuit meerdere Natuur en Milieufederaties worden al vier jaar op rij Energieboswachters opgeleid. Dit zijn vaak betrokken bewoners of leden van lokale vrijwilligersgroepen, die zich graag inzetten voor wind- en zonneparken waarin de natuur haar vrije gang kan gaan. Binnen de training worden kennissessies gehouden en praktijkopdrachten gemaakt. Hiermee zijn de nieuwe Energieboswachters helemaal voorzien van kennis om hun rol uit te dragen.

In hun rol gaan zij bijvoorbeeld om tafel met gemeentes en energiecorporaties, om inhoudelijk advies te geven voor het nieuwe wind- of zonnepark. Deze burgerexperts weten als de besten hoe zonneparken op zo’n manier kunnen worden opgezet, dat de biodiversiteit in dat gebied wordt versterkt. Zo is het mogelijk om bloemenparken aan te leggen, of de zonnepanelen te combineren met een fijne buitenruimte waarin bijvoorbeeld honden kunnen worden uitgelaten. Daarnaast hebben zij veel lokale kennis en zijn ze een verbindende factor tussen beleid en de buurt, waardoor buurtbewoners gemakkelijk betrokken raken bij de ontwikkeling van energieprojecten in hun buurt. Op dit moment zijn er 314 Energieboswachters actief in Nederland.

Enthousiasme onder de Energieboswachters

Een deelnemer uit Friesland volgde de Training Energieboswachter dit voorjaar en vertelt: “Door de training ‘Energieboswachter’ van de FMF is er een wereld voor mij opengegaan. Eerder had ik nooit gedacht dat de aanleg van zonne- en windparken ook een verbetering van de biodiversiteit zou kunnen betekenen. De kennissessies leerden me bovendien om mijn eigen omgeving met andere ogen te bekijken en inspireerden me om na te denken over plant- en diersoorten daar. Een aanrader voor iedereen die begaan is met zijn of haar eigen leefomgeving en het klimaat!”

Ook de deelnemers in Utrecht namen hun certificaat trots in handen, zoals op deze foto te zien.

De training

De 94 nieuwe Energieboswachters kregen op 4 en 5 juni 2024 hun certificaten uitgereikt in de provincies Drenthe, Friesland, Groningen, Noord-Holland, Utrecht en Zuid-Holland. In Limburg zullen de deelnemers in juli de training afronden en in de provincies Flevoland en Gelderland start de training in het najaar. Dit jaar zullen dus nog meer Energieboswachters aansluiten bij het bestaande netwerk. Aanmelden voor de najaarstrainingen kan via de knop onderaan deze pagina.

Wil je gebruikmaken van de kennis en kunde van een van de nu 314 Energieboswachters in Nederland? Vul dan het contactformulier in via de knop hieronder. Dan word je in contact gebracht met een Energieboswachter bij jou in de buurt.

Meer over de training

Tags: